Onderwijs

op maat

HomeOnderwijs op maat

Onderwijs op maat

Elke leerling heeft zijn eigen interesses en talenten. Op het Picasso Lyceum bieden we onderwijs op maat. Dat betekent dat een leerling een vak dat hij goed beheerst op een hoger niveau kan volgen of hier minder tijd aan hoeft te besteden. De ontstane extra tijd kan een leerling dan aan een vak besteden waar hij meer moeite mee heeft. Zo kan de leerling het onderwijs afstemmen op zijn capaciteiten en haalt hij het beste uit zichzelf.

Organisatie
In de eerste drie leerjaren worden vakken zo ingeroosterd dat leerlingen ervoor kunnen kiezen om één of meer van de theoretische vakken te volgen op een hoger niveau. Dit kan in overleg met de coach en de vakdocent en met toestemming van de ouders/verzorgers op ieder moment van het schooljaar plaatsvinden.

Persoonlijke begeleiding
Het onderwijs is erop gericht dat we elke leerling intensief begeleiden en volgen. We leren leerlingen leren, plannen en organiseren, zodat ze steeds zelfstandiger worden. De docenten en coach helpen hen daarbij. Huiswerk doen leerlingen voor het grootste gedeelte op school, daar is ook ruimte voor tijdens de schooldag. Zo is er na school tijd voor andere dingen.

Toetsen en feedback
Per vak krijgen de leerlingen elk schooljaar maximaal vier voortgangstoetsen. Docenten en de coach blijven via de online leeromgeving voortdurend op de hoogte van de voortgang van alle leerlingen. Tijdens de dagstart, maar natuurlijk ook tijdens de lessen, krijgen leerlingen feedback en worden de leerdoelen besproken. In het wekelijkse coachgesprek bespreekt de coach hoe het met de leerling gaat en komen eventuele aandachtspunten aan de orde.

Maatwerkdiploma (versnellen, verbreden, verdiepen)
Een leerling kan op onze schoolexamen doen op verschillende niveaus. Hij krijgt dan een maatwerkdiploma. Hierop staat welke vakken de leerling op een hoger niveau heeft afgerond dan het niveau waarop hij uiteindelijk het diploma haalt. Wij ervaren dat veel van onze leerlingen de uitdaging zoeken en één of meer vakken versneld of op een hoger niveau afsluiten. Ook zijn er leerlingen die graag een extra vak volgen. Dit gebeurt in overleg met de coach en decaan.

Hulp nodig?
Heb je moeite met een vak of snap je iets niet? Of zit je niet lekker in je vel en wil je daar met iemand over praten? Op onze school kun je hulp krijgen bij het leren en zijn er mensen die je persoonlijke problemen hebt.

Als je problemen hebt met leren maar ook als je niet lekker in je vel zit, kun altijd terecht bij je coach. Ook als andere docenten denken dat jij hulp nodig hebben, bespreken ze dit ook met jouw coach. De coach bekijkt samen met jou en eventueel je ouders/verzorgers hoe we je het beste kunnen helpen.

Dyslexie
Om leerlingen met dyslexie goed te kunnen begeleiden, is een dyslexieprotocol opgesteld. Hierin staat beschreven welke uitgangspunten wij op school hanteren. Verder beschrijft het protocol hoe wij dyslexie vroegtijdig proberen te signaleren en welke vormen van ondersteuning er mogelijk zijn voor leerlingen met dyslexie.

Sociale veiligheid
Het Picasso Lyceum streeft naar een prettige sfeer waarin leerlingen en medewerkers zich veilig en geaccepteerd voelen. In de school geldt respecteer de ander, respecteer jezelf en respecteer de schoolomgeving.

De school heeft het ‘Convenant De Veilige School’ ondertekend. Binnen dit convenant hebben alle partijen afspraken gemaakt ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en crimineel gedrag en het creëren van een veilig klimaat in en om de Zoetermeerse scholen voor voortgezet onderwijs. Meer informatie over de vertrouwenspersonen vind je in de schoolgids.

Ben jij topsporter?

Op het Picasso weten we dat iedere leerling uniek is. Jij dus ook.

Als sporttalent helpen we jou om je topsport- en schoolcarrière te combineren. Je krijgt de ruimte om op sportief gebied te ontwikkelen en op onderwijskundig gebied een eindniveau te halen dat past bij jouw mogelijkheden. Je wordt hierin bijgestaan door een persoonlijke coach.

De route die je als topsporter volgt naar het diploma, wijkt af van die van de reguliere leerling. Onderwijstijd is niet leidend, maar juist de inhoud van het onderwijs. In overleg stellen we een maatwerktraject op met daarbij een rooster, toetsweken, studieprogramma en afgesproken verlofmomenten in verband met sportverlichtingen. Als het maatwerktraject vaststaat, geldt dat als het reguliere programma waar je je als leerling aan moet houden.

Het Picasso heeft een topsportcoördinator, de heer Blokland, hij is het eerste aanspreekpunt voor de leerling, ouders/verzorgers, en de docenten die les geven aan de leerling. Hij denkt (pro-)actief mee en zoekt naar oplossingen voor de uitdagingen die topsport en school met zich meebrengen. De topsportcoördinator bewaakt onder andere het begeleidingsproces, de te volgen procedures en is de verbindende schakel tussen het onderwijs en de sport. 

Voor meer informatie kun je opnemen met de topsportcoördinator, de heer Blokland ([email protected])

Ben jij hoogbegaafd?

Iedereen op het Picasso krijgt een coach. Binnen de school hebben wij de expertise om leerlingen en coaches op het gebied van HB te begeleiden. In overleg met je coach bepaal je welke leerroute, leerdoelen en begeleiding jij nodig hebt om het beste te kunnen ontwikkelen. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van jou en de andere leerlingen.  Regelmatig gaan we met elkaar in gesprek om te bespreken hoe het met je gaat. Zo kunnen we snel schakelen als er iets moet worden aangepast.

Heb je een vraag over hoogbegaafdheid? Neem dan contact op met de coördinator hoogbegaafdheid, dhr. T. Wagemans (t[email protected])