op maat

HomeOnderwijs op maat

Onderwijs op maat

Iedere leerling, en dus ook iedere schoolcarrière, is anders. Daarom geloven we bij het Picasso Lyceum in Onderwijs op maat. Dat houdt in dat er niet één route is naar een diploma, maar verschillende routes. De paden hebben wij uitgestippeld, maar jij bepaalt zelf welke richting je op gaat. Soms kun je een stuk afsnijden, door een vak versneld te volgen als je er heel goed in bent. Een andere keer moet je misschien een omweg maken als je ergens meer moeite mee hebt. En wie extra uitdaging zoekt, kan kiezen voor het pad dat heuvelopwaarts gaat naar een hoger niveau. Dan doe je bijvoorbeeld één of twee vakken op vwo-niveau, terwijl je in de basis de havo-opleiding volgt.

Jouw route door onze school bewandel je niet alleen. Onderweg kom je natuurlijk veel andere leerlingen tegen. Jullie trekken samen op, in wisselende groepjes. Jullie ontmoeten elkaar tijdens de lessen, tijdens bijzondere projecten en in de zogenoemde TOPklassen, waarin je jouw interesse in sport, cultuur, science of ICT verder kunt ontwikkelen. We zoeken nadrukkelijk de verbinding op. Met elkaar en met de wereld om ons heen. Beland je tijdens jouw route op een kruispunt? Onze medewerkers helpen bij het maken van keuzes en wijzen op de valkuilen. Docenten dragen niet alleen kennis over, maar begeleiden je tijdens jouw persoonlijke leerroute. Buiten de lessen krijg je daarbij hulp van onze domeincoaches. Stap voor stap word je steeds zelfstandiger.

Binnen onze kaders plan jij samen met je docenten en jouw coach je eigen route, je doorloopt de leerstof in je eigen tempo en je ontwikkelt die talenten waar je goed in bent en blij van wordt. Dát is Onderwijs op maat.

Wie onze school met een diploma verlaat, is klaar voor de toekomst. Die toekomst is voor een groot deel misschien nog onbekend, maar je weet al wel wat je zelf wilt. Wat je leuk vindt. Waar je goed in bent. Wat je met jouw talent zou kunnen doen.

Klaar zijn voor de toekomst betekent ook dat je vraagstukken en problemen kunt oplossen. Naast kennis leer je ook sociale vaardigheden ontwikkelen. Dat doe je niet alleen, maar samen met heel veel andere leerlingen. Jullie leren van elkaar. Jullie leren hoe je een eigen mening vormt en hoe je die kunt onderbouwen. Jullie luisteren met respect naar anderen en weten de juiste vragen te stellen. Jullie hebben vertrouwen in jezelf, maar snappen dat je soms ook hulp nodig hebt.

Iedere leerling is uniek. Vandaar dat wij geloven in Onderwijs op maat. Binnen onze kaders stippelen we diverse routes uit. Soms kun je een stuk afsnijden, door een vak versneld te volgen als je er heel goed in bent. Een andere keer moet je misschien een omweg maken als je ergens meer moeite mee hebt. En wie extra uitdaging zoekt, kan kiezen voor het pad dat heuvelopwaarts gaat naar een hoger niveau. Dan doe je bijvoorbeeld één of twee vakken op vwo-niveau, terwijl je in de basis de havo-opleiding volgt.

Stap 1: Talent op maat

Voordat we jouw talenten kunnen ontwikkelen, moeten we eerst weten wat die talenten zijn. Daar proberen we samen achter te komen. Dat doen we bijvoorbeeld met behulp van leerdoelen. Wat gaan we leren? Waaróm doen we dat? En hóé doen we dat? Aan het einde bespreken we de resultaten. Wat ging goed en waarin kun jij je verbeteren?

Stap 2: Tempo op maat

Dankzij de leerdoelen krijgen we een goed beeld van wie je bent en wat je kent. Bij vakken waar je al goed in bent, kun je jezelf extra uitdagen. En bij vakken die je nog niet zo goed snapt, kun je extra hulp vragen. Dat betekent dat je er soms achter komt dat je sneller of langzamer leert dan klasgenoten, iedereen heeft zijn eigen tempo.

Stap 3: Keuzes op maat

Met behulp van je docenten en je domeincoach leer je steeds meer je eigen keuzes maken. Snap je alles? Pak je het goed aan? Wat kun je anders doen dan de vorige keer? Misschien is het tijd voor meer uitdaging? Die mogelijkheden zijn er, dus pak die kansen. Goed bezig!

Stap 4: Ontwikkeling op maat

Cijfers zeggen lang niet alles over de ontwikkeling van jouw talent. Naast presteren staat vooral het leren centraal op onze school. Daarmee bedoelen we dat het niet alleen draait om kennis, maar óók om kunde. Onze domeincoaches bieden begeleiding bij jouw leerproces en helpen je leren leren. Daardoor krijg je zelf steeds meer inzicht in wat jij in je mars hebt. Het is vervolgens aan jou om je talent verder te ontwikkelen. Dan komen die goede cijfers vanzelf.

Stap 5: Niveau op maat

Bij het Picasso Lyceum kleuren we graag buiten de lijntjes. Waarom moet je al je vakken volgen op één niveau? Als je een mavo-opleiding volgt, maar je blinkt echt uit in een paar vakken, waarom zou je die dan niet op havo-niveau doen? We dagen je uit, zonder dat je meteen álle vakken op een hoger niveau moet doen. Een unieke kans om beter te worden in de dingen jij leuk vindt.