Bijzonder verlof

HomeOver de schoolBijzonder schoolverlof

Bijzonder verlof aanvragen

In uitzonderlijke situaties kunt u verlof krijgen wegens gewichtige omstandigheden. Bijvoorbeeld bij een huwelijk, een huwelijksjubileum of het overlijden van een familielid.

Redenen voor toekennen van verlof door school:

• Bruiloft t/m 3de familiegraad (bewijs aanleveren bijvoorbeeld een trouwkaart en/of kopie trouwakte)
    • bruiloft in Nederland dan maximaal 2 schooldagen indien er ver gereisd moet worden, anders 1 schooldag;
    • bruiloft in het buitenland dan maximaal 5 schooldagen rondom de officiële bruiloft
  • Verhuizing: maximaal 1 schooldag verlof
  • Overlijden bloed- of aanverwant (bewijs aanleveren bijvoorbeeld een rouwkaart en/of akte van overlijden)
    • bij 1e graad familielid: maximaal 5 schooldagen
    • bij 2e graad familielid: maximaal 2 schooldagen
    • bij 3e en 4e graad familielid: maximaal 1 schooldag
    • Als uitvaart in het buitenland plaats zal hebben dan maximaal 5 schooldagen verlof.
  • 25, 40 of 50 jaar ambtsjubileum, 12 ½, 25, 40, 50 of 60 jaar huwelijksjubileum van ouder(s) of grootouder(s): maximaal 1 schooldag.
  • Naar oordeel van de directeur van de school/instelling gewichtige omstandigheid: maximaal 10 schooldagen verlof. De reden moet buiten de wil van de ouder(s)/verzorger(s) en/of leerling zijn gelegen (overmacht of wettelijke verplichting waar de ouder niets aan kan wijzigen).

Geen reden tot toekennen van verlof door school zijn:

• Familiebezoek in het buitenland
  • Goedkope tickets/vakantieaccommodatie in het laagseizoen
  • Tickets die als gekocht zijn of omdat er geen tickets meer zijn in de vakantieperiode
  • De situatie dat andere kinderen uit het gezin (of uit het reisgezelschap) al of nog vrij zijn
  • Eerder vertrek of latere terugkomst in verband met verkeersdrukte
  • Samen reizen
  • Kroonjaren (verjaardagen)
  • Sabbatical
  • Wereldreis / verre reis
  • voor een theoriecursus die gekoppeld is aan het theorie-examen
  • Compensatie niet op vakantie kunnen door coronavirus

Voor meer informatie kijk ook op de website van de rijksoverheid.