De leerlingen van 6Pissarro met wiskunde B bereiden zich voor op TM4 en daarna het eindexamen. Wat is een effectieve leerstrategie om een grote hoeveelheid begrippen te leren die op allerlei vlakken verband met elkaar houden? De leerlingen proberen hiervoor het maken van een ‘cognitief schema’ uit, maar dan op papier. In de les staan ze stil bij het verband tussen de thema’s en de begrippen en hoe ze deze verbanden visueel gemaakt kunnen worden. Wanneer je de verbanden tussen deze begrippen herkent, kun je je kennis naar een hoger niveau tillen.
Bij exacte vakken op het VWO zijn deze verbanden van groot belang. Vandaag is nagedacht over de structuur van een cognitief schema en de komende weken zullen de leerlingen bij hun inhoudelijke examentraining wiskunde B telkens op eigen verantwoordelijkheid dit schema aanvullen. En natuurlijk worden deze schema’s mooi versierd!
Hoe de structuur van deze schema’s wordt, verschilt per leerling, want elke leerling heeft zijn eigen voorkeur voor leerstrategieën. We vinden het belangrijk om leerlingen kennis te laten met verschillende leerstrategieën en vervolgens zelf de keuze te geven welke ze hiervan het liefst inzetten. Dit kan natuurlijk per vak verschillen. Vervolgens krijgt een leerling geleidelijk aan steeds meer eigen verantwoordelijkheid om deze leerstrategieën in te zetten.